قیمت گاتر چدنی

قیمت گاتر چدنی و مقایسه آن با مدلهای پلاستیکی. گاترهای با گریتینگ چدنی در کلاسهای مقاومت وزنی C250 و C250-HD عرضه می شوند. کلاسهای مقاومت وزنی ذکر شده، بر اساس استاندارد EN1433 اروپا و مختص کالاهای ساخت اروپا می باشد. کالاهای ساخت ایران، چین و … که کلاس C250 را روی درپوشها حک می کنند تقلبی بوده و دارای این استاندارد نیستند! اما این عدد به چه معناست. به طور کلی کانالهای پیش ساخته هدایت در کلاسهای مقاومت ورنی مختلفی طبقه بندی می شوند:

  • A15 – یک و نیم تن مقاومت
  • B125 – دوازده و نیم تن مقاومت
  • C250 – بیست و پنج تن مقاومت
  • C250-HD – بیست و پنج تن مقاومت*

البته کلاسهای D400 و F900 نیز برای کاربری های خاص تولید می شوند که در این مقاله به آنها نخواهیم پرداخت. کاربرد هر یک از این دسته بندی ها با توجه به مقاومت وزنی مورد نیاز و کاربری پروژۀ ما تعریف می شود. کلاس A15 برای فضاهای با تردد عابر پیاده مناسب است. مثل بام، تراس، استخر و… کلاس B125 برای پارکینگهای مسکونی و کلاس C250 برای نقاط پرتردد پارکینگها مثل رمپ. کلاس C250-HD برای فضاهایی که چرخ وسایل نقلیه مثل اتومبیل با سرعت زیاد از روی گریتینگ عبور کند و یا مثل انتهای رمپ یک پارکینگ عمومی، به گریتینگ ضربه بزند، کاربرد دارد.


قیمت گاتر چدنی و صرفه اقتصادی آن

همانطور که پیش از این شرح دادیم گاترهای پیش ساخته استاندارد، در کلاسهای A تا C طبقه بندی می شوند. گاترهای پلاستیکی معمولی در کلاس A15 و برای فضاهای با تردد عابر پیاده کاربرد دارند. و گاترهای با درپوش چدنی C250 یا C250-HD برای فضاهای پرتردد ماشین رو یا حتی فضاهای صنعتی مورد استفاده قرار می گیرند. قیمت گاتر چدنی نسبت به مدلهای پلاستیکی یا گالوانیزه به مراتب بالاتر است و تا سه برابر مدلهای نفررو می باشد. از اینرو استفاده از گاترهای چدنی برای فضاهایی که فقط تردد نفر داریم از نظر قیمت به صرفه نیست.

کلاس مقاوت وزنی انواع گاتر چدنی و پلیمری و تاثیر آن روی قیمت گاتر

کلاس مقاوت وزنی انواع گاتر چدنی و پلیمری و تاثیر آن روی قیمت گاتر

اما برای بخشهایی از ساختمان یا پروژه صنعتی که وسایل سنگین تردد دارد، حتماً باید از گاترهای چدنی یا کامپوزیتی کلاس C250 استاندارد استفاده کنیم. و حتماً باید دقت کرد که کالا واقعاً این استاندارد را داشته باشد! در صورت تهیه برندهای معتبر از بابت مقاومت وزنی گاتر و درپوش چدنی آن در تمام مدت استفاده از پروژه خیالمان راحت است. اتفاقی که در مدلهای غیراستاندارد می افتد این است که به دلیل ضعف طراحی، گریتینگ به بدنۀ پلاستیکی فشار آورده و بعد از مدتی لبه های بدنۀ کانال و سنگ یا بتن اطراف خرد می شود. اما در مدلهای استاندارد با بدنۀ مقاوم صنعتی، همچنین مدلهای دارای سیستم قفل گریتینگ، این مشکل به هیچ عنوان به وجود نمی آید.


گاترهای چدنی برای چه فضاهایی مناسب نیست؟

به طور کلی از مدلهای با درپوش چدنی بهتر است در محیط با خورندگی بالا استفاده نشود. البته چدن در برابر خوردگی مقاومت بالایی دارد اما روی سطح بیرونی گریتینگ، پس از مدتی که درپوش در مجاورت هوا قرار می گیرد، لایه ای زنگار مانند تشکیل می دهد. هر چه رطوبت هوا بیشتر باشد یا آبریزی در آن محیط بیشتر صورت گیرد، شدت تشکیل این سطح زنگ زده بالاتر می رود. همچنین اگر در آن فضا از مواد شوینده و مواد شیمیایی برای شستشوی سطح استفاده شود بهتر است مدلهای چدنی را کار نکنیم.

ظاهر گاتر چدنی پس از استفاده طولانی مدت و یا استفاده در شرایط محیطی نامناسب

ظاهر گاتر چدنی پس از استفاده طولانی مدت و یا استفاده در شرایط محیطی نامناسب

شاید این زنگ زدگی در عملکرد و مقاومت وزنی گاتر تاثیری نداشته باشد اما از نظر ظاهری و بهداشتی به خصوص برای فضاهای داخلی مثل آشپزخانه های صنعتی یا کارخانجات مواد غذایی و … مدلهای چدنی به هیچ عنوان مناسب نیستند. عمده کاربرد بهینه گاتر چدنی چه از نظر قیمت چه از نظر مشخصات فنی و مقاومت، پارکینگ ساختمان ها یا پارکینگ های عمومی می باشد. همچنین در شهرهای شمالی یا جنوبی ایران نیز این مدلها پیشنهاد نمی شود. در ویدئوی زیر یک نمونه گاتر چدنی سایز بزرگ مخصوص بنادر و لنگرگاه ها که در پروژه ای توسط شرکت هاراتون در کشور مالزی اجرا شده است را ملاحظه می فرمایید:


علت اختلاف قیمت مدلهای مختلف گاتر با درپوش چدن

عوامل تاثیر گذار در قیمت درپوشهای چدنی گاتر:

  • چدن داکتیل نسبت به مدلهای دیگر گران تر است و کیفیت و مقاوت وزنی بالاتری دارد
  • چدن بی کیفیت رنگ شده که در ابتدای امر شیک به نظر رسیده اما بعد از مدتی استفاده به دلیل پس دادن رنگ، سنگ اطراف را سیاه می کنند و ظاهر خود گریتینگ نیز بسیار نامناسب می شود.
  • ضخامت درپوش نیز عامل دیگری است که در قیمت آن تاثیر دارد.

عوامل تاثیر گذار در قیمت گاتر:

  • گاترهای پلی پروپیلن و PVC قیمت کمتری نسبت به مدلهای ترکیبی PP-PE دارند.
  • گاترهای C250-HD که یک شیلد محافظ گالوانیزه در زیرسری گریتینگ دارند قیمت بالاتری نسبت به مدلهای بدون شیلد محافظ فلزی دارند.

نتیجه گیری:

در صورتی که برای یک فضای نفر رو میخواهید از گاتر پیش ساخته استفاده کنید و به مقاومت وزنی بالایی نیاز ندارید بهتر است از مدلهای پلاستیکی یا گالوانیزه انتخاب کنید. چرا که مدلهای چدنی از نظر قیمت به صرفه نیستند. اگر در فضای مورد نظر تردد وسایل سنگین دارید و خورندگی بالاست بهترین گزینه مدلهای کامپوزیتی هستند. اما اگر تردد وسایل سنگین دارید و خورندگی چندان بالا نیست، مدلهای چدنی مناسبند. بهترین مورد استفاده از مدلهای چدنی C250 رمپ پارکینگ ساختمانهاست. برای استعلام قیمت گاتر چدنی لطفاً با شرکت تماس حاصل فرمایید.