گریتینگ غیر فلزی بهتر است یا فلزی؟

بسیاری از مشتریان سوال می پرسند که گریتینگ های غیر فلزی مثل کامپوزیتی ، UPVC ، پلی پروپیلن یا پلی آمید مناسب تر هستند و یا گریتینگ های فلزی مانند گالوانیزه ، استیل ، چدن و … . در پاسخ باید گفت که انتخاب بین گریتینگ های غیر فلزی و فلزی به پارامتر های زیر بستگی دارد:

گریتینگ های غیر فلزی برای سالن های جوشکاری مناسب نیستند!

یکی از پارامترهایی که در انتخاب گریتینگ می بایست در نظر گرفته شود، کاربری فضای مورد نظر است. به عنوان مثال در یک سالن جوشکاری که براده های شعله ور دائم روی سطح زمین و روی گریتینگ ها می افتند، یا یک کاربری صنعتی که احتمالاً ضربه به گریتینگ ها زیاد است، بهتر است از گریتینگ های غیر فلزی استفاده نشود. اما در یک کارخانه مواد غذایی که صرفاً بحث عبور لیفتراک از روی گریتینگ ها مطرح است و یا کارخانجاتی که مواد شیمیایی خاصی مانند اسیدها در کف جریان دارند، حتی بهتر است از گریتینگ های غیر فلزی استفاده شود. چرا که این گریتینگ ها از مقاومت شیمیایی بالاتری نسبت به گریتینگ های فلزی برخوردارند.

استفاده از گریتینگ غیر فلزی در کف سالن تولید کارخانه نودالیت

استفاده از گریتینگ غیر فلزی در کف سالن تولید کارخانه نودالیت

گریتینگ های غیر فلزی محکم ترند یا فلزی ها؟

این ذهنیت در بسیاری از افراد وجود دارد که گریتینگ غیر فلزی به نسبت گریتینگ های فلزی، استحکام کمتری دارند. این تفکر بسیار کلی و غلط است. مقاومت گریتینگ کاملاً بستگی به کلاس مقاومتی آن بر اساس استانداردها و آزمایش های صورت گرفته روی آن تعیین می شود. به عنوان مثال یک گریتینگ غیر فلزی در کلاس مقاومتی C250 دقیقاً برابر با یکی گریتینگ فلزی در همین کلاس وزنی ، مقاومت خواهد داشت.

گریتینگ های غیر فلزی یا فلزی از نظر معماری

پارامتر دیگری که در تعیین نوع گریتینگ موثر است معماری فضای مورد نظر است. گریتینگ های غیر فلزی از نظر طرح و رنگ تنوع بسیار بیشتری به نسبت گریتینگ های فلزی برخوردارند. به عنوان مثال گریتینگ های فلزی فقط در رنگ های نقره ای ( استیل یا گالوانیزه ) و مشکی ( چدن ) موجود هستند. در صورتی که گریتینگ های پی وی سی یا پلی پروپیلن می توانند در رنگ های کرم ، خاکستری ، سفید ، مشکی ، آبی و … تولید شوند و هماهنگ با سلیقه ی معمار و طراحی فضا برای کاربری های گوناگون استفاده شوند. از اینرو با وجود تنوع بیشتر گریتینگ های غیر فلزی ، دست معمار در انتخاب رنگ یا طرح گریتینگ بازتر خواهد بود. از گریتینگ و کانال هدایت آب به عنوان یکی از المان های طراحی و معماری به خصوص در فضاهای لاکچری مثل استخر ، سونا ، جکوزی ، سرویس های بهداشتی ، روف گاردن و … می توان استفاده نمود که زیبایی خاصی به معماری فضا می تواند ببخشد.

گریتینگ غیر فلزی - استخر

استفاده از گریتینگ غیر فلزی به عنوان یک المان زیبا در طراحی دور استخر

مقاومت شیمیایی گریتینگ غیر فلزی

همانطور که پیش از این نیز عنوان شد در فضاهایی که بحث خورندگی در اثر مواد شیمایی بالا باشد بهتر است از گریتینگ غیر فلزی استفاده کنیم. گریتینگ های گالوانیزه در صورت مخدوش شدن و از بین رفتن روکش ، ممکن است به مرور زمان دچار زنگ زدگی شوند. در صورتی که این اتفاق در مورد گریتینگ های غیر فلزی کمتر خواهد افتاد. همچنین در شرایط سخت جوی و محیطی نیز عمر گریتینگ های فلزی پایین تر است. پس نوع کاربری فضا از نظر وجود یا عدم وجود مواد شیمیایی، همچنین محیط کاربری از نظر گرما و سرما و شرایط آب و هوایی نیز در انتخاب نوع گریتینگ بسیار تاثیر گذار است.

گریتینگ های فلزی در مجاورت هوا و آب زنگ می زنند

گریتینگ های فلزی در مجاورت هوا و آب زنگ می زنند